تماس : 021.66921684 - 09032127211

وسنه
وسنه - بک لینک - رپورتاژ آگهی » آموزش های سئو » دوازده مورد بررسی سئو فنی

دوازده مورد بررسی سئو فنی

دوازده مورد بررسی سئو فنی
بررسی سئو سایت جهت رسیدن به جایگاه برتر در نتایج گوگل اهمیت بسیاری دارد. برخلاف باور عمومی، سئوی فنی آنقدرها هم چالش برانگیز نیست. حتی امکان این وجود دارد که از برخی تکنیک های سئو فنی استفاده کنید ولی خودتان نمی دانید.

با این حال، باید بدانید سایت شما احتمالا برخی مشکلات تکنیکی را دارد. Elena Terenteva از کمپانی SEMrush می گوید: هیچ گونه وب سایت کاملی وجود ندارد که جای پیشرفت نداشته باشد. وب سایت شما ممکن است صدها یا حتی هزاران مشکل داشته باشد.

برای مثال، بر اساس مطالعه SEMrush در سال ۲۰۱۷، بیش از ۸۰% وب سایت ها خطای لینک شکسته ۴xx داشتند و بیش از ۶۵% سایت ها با مشکل محتوای تکراری (duplicate content) رو به رو بودند.

بدون شک، شما هم می خواهید وب سایت تان رنک بهتری بگیرد، ترافیک بیشتری داشته باشد و کاربران بیشتری را تبدیل به مشتری کند (تبدیل های بیشتر). وظیفه سئو فنی این است که خطاهای موجود را برطرف نماید تا چنین چیزی اتفاق بیفتد. اینجا ۱۲ عنصر سئوی فنی را گردآوری کرده ایم تا با استفاده از آنها بتوانید به بهترین نحو ممکن، سایت خود را بهینه کنید.

مشکلات و خطاهای بررسی وب سایت (Crawl errors) را با گزارش بررسی (Crawl Report) تشخیص دهید

یکی از کارهای اولیه ای که باید انجام دهید این است که برای سایت خود Crawl report تهیه کنید. Crawl report یا بازرسی سایت به شما برخی از ارورها و خطاهای سایت را نشان می دهد.

با این کار می توانید نسبت به مهم ترین مشکلات سئوی فنی سایت خود اعم از محتوای تکراری، سرعت پایین صفحات یا نبودن تگ های H1 و H2 آگاه شوید.

می توانید با استفاده از ابزارهای زیاد و متفاوتی به صورت اتوماتیک سایت خود را ارزیابی کرده و لیستی از خطاها و هشدارها را به دست آورید. این کار را باید به صورت ماهیانه انجام دهید تا سایت شما عاری از هرگونه خطایی باشد و تا جای ممکن بهینه شود.

کد وضعیت Status code) HTTPS) را بررسی کنید

انتقال وب سایت به پروتکل HTTPS ضروری است. به این دلیل که اگر همچنان URLهای HTTP داشته باشید، موتورهای جستجو و کاربران نمی توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند. در این صورت، به جای محتوای شما، کدهای وضعیت ۴xx HTTP و ۵xx را مشاهده خواهند کرد.

مطالعه ای توسط کمپانی SEMrush بر روی فاکتورهای رنگ دهی نشان می دهد که استفاده از پروتکل امن HTTPS در حال حاضر یک فاکتور رنک دهی (رتبه بندی) بسیار قوی و قدرتمند است و می تواند بر روی رنک و رتبه سایت شما تاثیر داشته باشد.

پس شما هم حتما سایت خود را به پروتکل امن HTTPS منتقل کنید و از این چک لیست استفاده کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب پیش می رود.

بررسی سئو سایت,بررسی سئو فنی,بررسی وضعیت سئو سایت

در مرحله بعدی، باید به دنبال خطای کدهای وضعیت دیگر باشید. Crawl report، به شما لیستی از خطاهای URL شامل خطاهای ۴۰۴ ارائه می کند. همچنین می توانید لیستی از کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) دریافت کنید که در آن ریز جزئیات خطاهای احتمالی آورده شده است. لیست خطاهای کنسول جستجوی شما باید همیشه خالی باشد و باید به محض آنکه خطای جدید می بینید در صدد رفع آن برآیید.

در انتها، اطمینان حاصل کنید که گواهی SSL شما معتبر است. می توانید از ابزار بررسی سایت SEMrush استفاده کنید و گزارش مربوطه را دریافت نمایید.

وضعیت نقشه سایت XML خود را بررسی کنید

نقشه سایت XML، به صورت نقشه ای برای خزنده های گوگل و دیگر موتورهای جستجو نمایش داده می شود. این نقشه، به خزنده ها کمک می کند صفحات وب سایت شما را پیدا کرده و به این ترتیب به آنها رنک و رتبه اختصاص بدهد.

نقشه سایت XML شما باید برخی موازین را رعایت کند:

نقشه سایت شما باید به خوبی در یک سند با فرمت XML قرار گرفته باشد.
نقشه سایت شما باید مطابق پروتکل XML Sitemap باشد.
تمامی صفحات به روز شده سایت شما باید در نقشه سایت وجود داشته باشد.
نقشه سایت خود را در حساب کاربری کنسول جستجوی گوگل ثبت کنید.

نقشه سایت XML خود را چطور باید در گوگل ثبت کنید؟

می توانید با استفاده از ابزار Google Search Console Sitemaps، نقشه سایت XML خود را در گوگل ثبت کنید. همچنین می توانید نقشه سایت خود را (برای مثال example.com/sitemap_location.xml) در فایل robots.txt نیز قرار دهید.

نقشه سایت XML شما باید به روز بوده و شامل تمامی URLها با کد وضعیت ۲۰۰ و canonicalهای مناسب باشد. مواظب باشید بودجه ارزشمند خود را برای بررسی صفحات شکسته یا تکراری (duplicate) صرف نکنید.

سرعت بارگذاری سایت خود را بررسی کنید.

سرعت بارگذاری سایت نیز یکی دیگر از معیارهای سئو فنی است که نیاز به بررسی دارد. طبق گزارش SEMrush در رابطه با سئوی فنی، بیش از ۲۳% سایت ها سرعت بارگذاری پایینی دارند.

سرعت سایت بر روی تجربه کاربری تاثیر مستقیم می گذارد و می تواند بر روی دیگر معیارهای کلیدی که موتورهای جستجو برای رنک دهی استفاده می کنند، مانند bounce rate و زمان ماندن کاربر در صفحه (Time On Site) نیز تاثیر داشته باشد.

برای پیدا کردن سرعت بارگذاری سایت خود، می توانید از ابزار Google’s PageSpeed Insights استفاده کنید. کافی است URL سایت خود را وارد کرده و بقیه کارها را به گوگل واگذار کنید.

حتی می توانید سرعت بارگذاری سایت خود را برای موبایل نیز پیدا کنید.

این مسئله پس از رونمایی از الگوریتم Mobile-first index گوگل بسیار مهم تر شده است. به صورت ایده آل، زمان بارگذاری سایت شما باید کمتر از ۳ ثانیه باشد. اگر زمان بارگذاری بیشتر از این عدد باشد، باید برخی فاکتورهای سایت خود را بررسی کنید تا مدت زمان بارگذاری سایت خود را کاهش داده و رنک و رتبه بهتری نصیبتان شود.

از موبایل فرندلی بودن سایت خود اطمینان کسب کنید

موبایل فرندلی بودن سایت، به سئوی فنی آن کمک می کند و باعث می شود رنک و رتبه بهتری در موتورهای جستجو به دست آورید. با استفاده از Mobile-Friendly Test گوگل می توانید به خوبی این فاکتور سئو را بررسی نمایید. کافی است سایت خود را وارد کرده و دیدگاه مناسبی نسبت به وضعیت وب سایت خود در موبایل به دست آورید.

حتی می توانید نتایج خود را در گوگل ثبت کنید تا آنها هم نسبت به عملکرد سایت شما مطلع شوند.

لینک های شکسته,محتوای تکراری

برخی موارد برای موبایل فرندلی شدن سایت عبارت اند از:

افزایش اندازه فونت
قرار دادن ویدئوهای یوتیوب
فشرده سازی تصاویر
استفاده از صفحات شتاب دهنده موبایل (AMP)

ارزیابی ناکارآمدی کلمات کلیدی (keyword cannibalization)

ناکارآمدی کلمات کلیدی، موتورهای جستجو را سردرگم می کند. برای مثال، اگر دو صفحه شما در رقابت برای عبارت کلیدی باشند، گوگل باید تصمیم بگیرد کدام صفحه بهتر از دیگری است.

Aleh Beryservich از Search Engine Journal می گوید: “در نتیجه، هر صفحه ای CTR پایین تر، چگالی کمتر و نرخ تبدیل کمتری از صفحه ترکیبی خواهید داشت”.

یکی از رایج ترین اشتباهات کلمات کلیدی ناکارآمد این است که صفحه اصلی و صفحه فرعی را برای یک عبارت کلیدی بهینه کنیم. این کار در سئو محلی متداول است. می توانید با استفاده از گزارش عملکرد Google Search Console به دنبال صفحاتی باشید که برای عبارت های کلیدی مشابه رقابت دارند. می توانید از فیلترهای مختلف استفاده کنید و ببینید کدام صفحات عبارت های کلیدی یکسانی در URLهای خود دارند. همچنین می توانید عبارت های کلیدی را جستجو کنید تا ببینید چند صفحه برای این عبارت های کلیدی یکسان رنک می گیرند.

به این مثال توجه کنید. مشاهده می کنید که صفحات زیادی در یک سایت وجود دارند که عبارت های کلیدی کاملا یکسانی دارند. می توانید در صورت امکان چند تا از این صفحات را با هم ترکیب نموده تا از ناکارآمدی کلمات کلیدی جلوگیری کنید.
منبع:نیوسو

تگ ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code